quinoa koken

Wil jij gaan genieten van een heerlijke maaltijd met quinoa? Dan is het natuurlijk enorm belangrijk dat je quinoa koken kunt. In dit stappenplan leg ik je uitgebreid uit hoe je quinoa koken kunt en op welke verschillende manieren dit kan! Veel kookplezier!

Korte informatie over quinoa

Quinoa is een pseudo-graan. Dit betekent dat de zaden, het meel en alle andere bestandsdelen glutenvrij zijn! Quinoa is dus naast dat het lekker is, ook nog eetbaar voor mensen die glutenvrij eten. Officiëel komt quinoa uit Zuid-Amerika. Hier wordt het al meer dan 3000 jaar gegeten. Quinoa valt onder de categorie ‘kwalitatief hoogwaardig voedsel’.

Verhouding water en quinoa

Voordat je begint is het belangrijk om te weten hoeveel je wilt gaan eten. Houd er rekening mee dat quinoa wel 3x in omvang toeneemt. Wil jij dus drie grote koppen met quinoa koken, gebruik dan één kop om mee te koken.

Maar met enkel quinoa ben je er natuurlijk nog niet. Er moet water bij. De verhouding water en quinoa hoort ongeveer 1 op 2 te zijn. Dus 1 kop quinoa kook je met 2 koppen water.

Afspoelen quinoa

Normaliter is het zo dat wanneer er niet op de verpakking staat dat de quinoa afgespoeld moet worden, dit ook niet hoeft. Echter kun je het natuurlijk altijd nogmaals doen. Dit doe je door eerst de quinoa schoon te spoelen onder de koude kraan. Houd dit ongeveer een halve minuut aan.

Quinoa koken

Nadat je de juiste verhouding water en quinoa hebt, en eventueel de quinoa hebt afgespoeld kun je gaan koken. Giet de quinoa en het water in de kookpan en zet de kookpan op een hoog vuur. Zodra je het water ziet borrelen en het water begint te koken zet je het vuur weer lager. Het is de bedoeling dat het water licht kookt. Laat de quinoa en het water ongeveer 15 minuten door borrelen. Na deze 15 minuten zal de quinoa al het water hebben opgenomen en is je quinoa klaar. Je zult zien dat de hoeveelheid quinoa verdrievoudigd is! Gooi nog een beetje zout over de quinoa, zet het vuur uit en giet de quinoa af.

Wil je meer weten over wat je nu kunt combineren met de pastavervanger? Check dan onze recepten pagina!

quinoa met boerenkool

Quinoa in de rijstkoker

Het is ook mogelijk om het in de rijstkoker te stoppen. Dit gaat exact hetzelfde als bij het koken van quinoa. Dus: 1:2 water en een derde van de quinoa die je wilt hebben, weeg je af. Doe de deksel erop en wacht totdat je rijstkoker aangeeft dat de quinoa klaar is! Smullen maar.

Een ander voordeel van quinoa

Een ander voordeel dat jij straks gaat ervaren na het eten van de quinoa is dat je je waarschijnlijk niet zo moe gaat voelen als wanneer je bijvoorbeeld pasta, of aardappels hebt gegeten. Dit komt omdat het een zeer lage glycemische index heeft. Dit houdt in dat de quinoa geleidelijk wordt afgegeven in de bloedbaan waardoor je bloedsuikerspiegel niet zo snel stijgt. Dit is wel het geval bij pasta, aardappels en rijst.

Nog even een samenvatting om quinoa koken mogelijk te maken:
Verhouding: 1 kop quinoa op 2 koppen water.
Water laten koken, dan op laag vuur zetten. 15 minuten door laten borrelen. Zout toevoegen.