Quinoa & Koolhydraten: Goede of slechte koolhydraten?

quinoa koolhydratenQuinoa is een populair product en ook jij wist vast wel dat quinoa koolhydraten bevat. Veel mensen schrikken van al deze koolhydraten. Maar zijn ze nou echt wel zo slecht? En hoeveel koolhydraten bevat quinoa nou eigenlijk? In dit artikel leggen we jullie dit uitgebreid uit.

Voedingswaarde quinoa

Quinoa is een pseudo-graan en bestaat voornamelijk uit koolhydraten, eiwitten en vooral veel vezels. Het is 100% biologisch, glutenvrij en vooral enorm gezond. Maar goed, de koolhydraten dus. Veel mensen zien dit als een probleem want er bestaat een gerucht binnen de health wereld dat koolhydraten dikmakend zijn. Maar is dit echt zo?

Koolhydraten dikmakend?

Nee. Van koolhydraten word je niet dik. Je kunt ze zien als een soort van brandstof voor het lichaam. Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Pas wanneer je echt teveel hebt ingenomen dan dat je lichaam daadwerkelijk aan kan, zal het worden opgeslagen als vet. Dit is overigens net zo als met eiwit en vetten. Hier zit geen verschil in! Daarnaast spelen ze ook een enorm grote rol bij het op peil houden van de bloedsuikerspiegel.

Koolhydraten quinoa slecht?

De koolhydraten in quinoa zijn niet per definitie slecht. Er zitten geen suikers (ook koolhydraten) in maar bijna enkel vezels. Tevens worden de koolhydraten van de zaden langzaam afgegeven aan het lichaam, waardoor de bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel bij chocola, of andere soorten pasta als witte rijst en witte pasta. Quinoa bevat een lage glycemische index.

Conclusie

Je hoeft niet bang te zijn omdat quinoa koolhydraten bevat. Deze koolhydraten zijn schadeloos. Ze maken je niet dik, want je lichaam heeft deze koolhydraten hard nodig. Tevens worden ze langzaam afgegeven, waardoor je bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Eet gerust je quinoa met koolhydraten op!