Voedingswaarde quinoa

voedingswaarde quinoaDe voedingswaarde van quinoa is over het algemeen beter dan de meeste andere soorten pasta en rijst. Je vindt in quinoa alle negen essentiële aminozuren, als isoleucine, tryptofaan en fenylalanine. Deze zijn enorm belangrijk voor het menselijk lichaam. Ook bevat quinoa enorm veel koolhydraten en eiwitten. Sommige mensen denken: Koolhydraten?! Oh nee! Zo erg zijn koolhydraten niet, blijkt uit wetenschappelijke literatuur.

Het eiwitgehalte van de zaden is tevens hoger dan bij andere stapelgewassen als rijst, mais en gierst. Quinoa is dus ook nog eens goed voor als je een fanatieke sporter bent!

Calorieën

De voedingswaarden en de calorieën van de quinoa zijn als volgt opgedeeld:

Per 100 gram:

  • Vitamine C, B2 & E
  • 65 mg ijzer
  • 392 calorieën
  • 11 gram eiwit
  • 71 gram koolhydraten

Quinoa is dus hoog in eiwit en koolhydraten. Je kunt het redelijk vergelijken met zilvervliesrijst, al zit de quinoa hoger in kalium, fosfor, magnesium, ijzer en koper. Er zit enkel meer jodium in zilvervliesrijst. Een ander voordeel van quinoa is dat je je veel minder snel moe gaat voelen na het eten ervan. Je krijgt geen dipje, wat je misschien wel krijgt na het eten van pasta of aardappels. Dit komt omdat de quinoa geleidelijk wordt verdeeld in de bloedbaan waardoor je bloedsuikerspiegel aanzienlijk minder snel stijgt. Je zult gedurende de hele dag meer energie hebben, en niet zoals bij aardappels een kort moment veel energie hebben en vervolgens een enorme dip.

Wil je weten hoe je quinoa moet koken? Check dan even mijn post over het koken van quinoa!